"הוא מתוחכם, נקי, חלק ומעביר מסר ברור". אלו התגובות שאתה מקבל מהחברים ביחס לאתר שלך, כלומר ביחס לעסק שלך. אבל מה עם הקהל שאליו אתה פונה, מה עם הלקוחות הפוטנציאלים שמחכים למוצר והשירות שאתה מספק? במילים אחרות, מה שווה אתרך אם איש לא יודע שהוא קיים? ובכן, ברוך בואך, או בעברית וולקאם… המאמר הבא מיועד לבעלי עסקים המעוניינים לדעת יותר על המונח "שיווק באינטרנט" וכך להבין איך לשווק נכון את העסק שלהם באינטרנט.
המונח "שיווק באינטרנט" מורכב משתי מילים, שיווק ואינטרנט. בכדי להבין את כל אחת מן המילים לחוד, ננתח אותן ונבין את משמעותן.
שיווק הוא תהליך תכנון וביצוע של: ייזום, קביעת מחיר, פעולות קידום והפצה של רעיונות, מוצרים ושירותים. תהליך זה מיועד ליצור יחסי גומלין אשר ישביעו צרכים ורצונות של יחידים וקבוצות. הצורך במוצר או בשירות עולה כאשר קיים פער בין המצב הנוכחי לבין המצב המבוקש או הרצוי. דבר המעיד על תחושת מחסור. לדוגמה, אתה כקורא המאמר נמצא כאן כדי לענות על צורך אישי, הצורך בידע. כותב המאמר במקרה זה הוא מספק השירות. הכלל המנחה את המונח "שיווק" נוגע לכך שקונים יעדיפו לרכוש מוצר המוצע על ידי משווק מסוים (הנקרא מותג), שעל פי תפיסתם יספק להם את הצורך.
שיווק עסקים – התהליכים שיש לבצע
כמשווק עליך לאתר קבוצה מספיק גדולה שניתן לזהות בקרבה את הצורך בר הסיפוק ולהפנות אליה מאמץ שיווקי מתואם. התיאום ייעשה על פי תכנון אסטרטגיה שיווקית. אותו תהליך המוביל להשגת יעדים דרך הבנת תנאי השוק המשתנים, יעדי הארגון ויכולותיו. האסטרטגיה השיווקית מבדלת אותך כמשווק משאר המתחרים בשוק בסביבתך. היא ממצבת אותך במקום טוב בתפיסת הצרכן. לאחר בניית האסטרטגיה שיווקית, עליך לבנות אסטרטגיית הפצה. היא יוצאת לפועל דרך מקורות התקשורת השיווקית: פרסום, יחסי ציבור, מכירה אישית וקידום מכירות. כמובן שלכל מקור יש את אופי השפעתו על הצרכן. התקשורת השיווקית משתמשת באמצעי המדיה: רדיו, טלוויזיה, טלמרקטינג, דיוור ואינטרנט.
אינטרנט הוא מדיום של רשת מחשבים גלובלית. היא מחברת רשתות מחשבים שונות ומקשרת בין מיליוני מחשבים בכל העולם. ההיקף וכמות המידע העצומה האגורים ברשת ובנוסף המסחר הרב שמתרחש תודות לה, הפכו את האינטרנט בסוף שנות ה־90 של המאה ה־20 לגורם רב משמעות ולזירת ההתפתחות הכלכלית והתרבותית.
לאחר שהבנו את שני המונחים, נעבור לדרך ההפצה של התקשורת השיווקית באינטרנט. דרך שסוללת מונח חדש: "שיווק באינטרנט" או במקרה שלנו שיווק עסקים באינטרנט. ראשית, יש להבין את יתרונות וחסרונות השיווק במדיום האינטרנט.
קמפיינים פרסומיים בתשלום במגוון אתרים:
יתרונות
שילוב חושים – וידיאו, אנימציה וסאונד
אינטראקטיביות – מאפשרת דיאלוג עם הצרכן
אפשרות להעמקת המסר באמצעות תוכן עשיר
מדיד – ניתן לדעת הכל (זמן גלישה, מספר גולשים וכדומה)
עלות נמוכה
מסר גמיש וניתן לשינוי
התאמה נושאית
חסרונות
חשיפה סלקטיבית – הגולש בוחר לאיזה מסר להחשף
יכולת התעלמות מצד הצרכן
מגבלת מהירות
אקטיביות – נדרשת פעולה "מירבית" מצד הלקוח הפוטנציאלי. נתחיל בתהליך הבאת קהל היעד הספציפי לאתרך, או בעצם, נתחיל בתהליך השיווק:
שיווק עסקים על ידי קידום במנועי חיפוש -SEO:
כיום, חיפוש המידע מתבצע דרך מנועי החיפוש ובראשם Google. התהליך טכנולוגי בעיקרו ומבוסס על מיפוי של מילות מפתח הקשורות לנושאי האתר. ההבדל והיתרון של ערוץ מנועי החיפוש, בניגוד לערוצי מדיה פרסומיים אחרים, הוא שהמידע שהגולש נחשף אליו יזום על ידו. החשיפה לא נכפית על הגולש בניגוד לרצונו כמו פרסום ברדיו או בפרסומי החוצות. יחסי הציבור באינטרנט יודעים לשלב את המידע או האתר במנועי החיפוש כך שהמשתמש יוכל להגיע אליהם בקלות ולתפוס אותם כאמינים ואובייקטיביים. אופן הבחירה של המילים הנכונות והמונחים הנכונים יאפשרו יצירת ביקוש גבוה לתכנים שבאתרך באמצעות מנועי החיפוש. כאן אתה יכול להבטיח את מיקומך הריאלי בכל חיפוש קשור. שוב, המילים הקשורות לתחום עיסוקך. הן אלו שקובעות את מיקומך במנוע החיפוש. מילות החיפוש הם הראשונות והחשובות בתהליך שבסופו הגולשים והלקוחות הפוטנציאלים שלך מגיעים לאתך שלך.
שיווק עסקים במנועי החיפוש -SEM:
בכדי להגיע לקהל היעד המדויק שלך, עליך לשווק את עצמך באתרים ספציפיים הפונים לקהל הרחב בכלל ולקהל הממוקד בפרט. לכן, דאג להימצא באתרים רלוונטים לתחום עיסוקך. אתרים מקצועיים, פורומים וקהילות. זכור, אמנם אתה במנוע החיפוש, אך העבודה לא הסתיימה – עליך לדאוג לעדכן את התוכן באתר ולהכניס מאמרים הקשורים לתחום עיסוקך. בנוסף, עליך לדאוג לקניית קישורים וקישורי פרסום מאתרים רלוונטיים, יחסי ציבור באינטרנט ותוכניות שיתוף פעולה. זאת כדי להעצים את הנוכחות שלך באינטרנט בכל מקום שבו נמצא קהל היעד שלכם. בעולם האינטרנט המוטו הוא "התוכן הוא המלך". לכן, ככל שהתוכן שאתה מציע איכותי וממוקד כך ירבו הגולשים ו/או הלקוחות הפוטנציאלים להיכנס אליו. התכנים הכתובים הם מרכז האתר. הם מובנים בליווי הקריאטיב ומונחים בצורה מופתית היוצרת סדר הצגה ברור לעין. התכנים הם אלו המעבירים את עיקרי מסרי התדמית של החברה בהתאם למטרות הלקוח.
שיווק עסקים על ידי פרסום ב"תשלום לפי לחיצה" – PPC:
שיטת פרסום זו משמשת כאלמנט משלים ל-SEO. השיטה מספקת אפקט מיידי ורחב של פרסום וניתן לבקרה ברמה גבוהה מאוד. "באינטרנט הכול מדיד", זאת יודעים כל מומחי השיווק של האינטנרט. היצע הסטטיסטיקה שאותו ניתן לקבל על המתרחש באתר האינטרנט הוא רחב מאוד וכדאי לנסות וללמוד כיצד מנתחים כל פיסת אינפורמציה. ככל שתמקד עצמך לקהל היעד הספציפי המתאים לך כך יגלשו אליך. אך דע ש-It's all about the money. שיטה זו מוגבלת לתקציב הפרסום שלך. הקמפיין יתפרס כזמן התשלום, ברגע שייגמר התקציב ייעלם הקמפיין כלא היה.
שיווק עסקים על ידי קמפיינים פרסומיים בתשלום במגוון אתרים:
החובה היא לבלוט בין כל המסרים הרבים המופצים באינטרנט. כבעל עסק מצליח עליך לזכור שאתה בתחרות קשב בין כל ה"רעשים המסריים" הרבים. הדרך לשבות את קהלך היא הצגתך באופן מעניין ומסקרן. הביצוע וההוצאה לפועל יהיו בדרך פרסומית – עיצוב באנר באתר אינטרנט. הבאנר הוא מדיה שמעלה עניין, מאתגרת ויוצרת "טיזר" סקרני אצל הלקוח הפוטנציאלי. באמצעות אפקטי מולטימדיה בפרט ועיצוב מיוחד בכלל, תוכל להוביל את הלקוחות הפוטנציאלים ולעודד אותם ל"כניסה לאתר".
לסיכום, בבואך לבחור מדיה שתשווק את מוצריך או שירותיך, עליך להבין את יתרונות וחסרונות המדיום הנבחר. עליך להבין מהי התרומה שתיתן המדיה בעת שתחשוף את המסר וכיצד היא תשכנע ותניע לפעולה את לקוחותיך הפוטנציאלים (קנייה או רכישה). על המדיה הנבחרת לקלוע במדויק בקהל המטרה שלך. להגיע למקסימום פרטים בקהל היעד ולהשפיע עליו בהתאם לחשיפה – כל הדרישות הללו יעמדו בתקציב שהצבת לעצמך לאותו מדיום נבחר.
האינטרנט מייצר לנו כל הזמן פתרונות שיווק, הכוללים שימוש בשיטות וטכנולוגיות שיווק חדשניות. מכלול שירותי השיווק באינטרנט, המוצעים על ידי חברות שיווק שונות, שמטרתן להזרים תנועה ממוקדת לאתר ולהעלות את יחס הטרנספורמציה באתר, ממבקרים פאסיביים ללקוחות אקטיביים. אחד הכלים המרכזיים לשיווק באינטרנט הוא קידום אתרים במנועי חיפוש (SEO). שיטת קידום זו מתייחסת לאופן שבו אנו ממקמים את התוכן בעמוד, כלומר, למיקום המילים אשר אותן מעוניינים לקדם. שיווק באינטרנט מצליח כאשר הרבה לקוחות מגיעים לאתר דרך מילות חיפוש מסוימות, מילים שהאתר מעוניין לקדם.
לפרסום אתרים דרך האינטרנט יש יתרון משמעתי על פני פרסום במדיה אחרת. האינטרנט הוא מרכז מכירתי המציע ללקוחותיו הפוטנציאלים צפייה במוצריו. הלקוחות מתרשמים מהאתר דרך לינק או דרך הבאנר המושך תשומת לב והופכים מלקוחות פוטנציאלים ללקוחות אמיתיים, וזאת בלי מאמץ – יציאה ממפתן הדלת.